Májovky Bohumila Štěpána

Konfrontační transparenty do prvomájových průvodů

Májovky Bohumila Štěpána

Prvomájové oslavy pořádaly v předválečném Československu jak levicové strany, tak i koncern Baťa. Po únorovém převratu se však Svátek práce stal výhradním majetkem vládnoucí strany, a příležitostí k masovým manifestacím bojové semknutosti národa kolem svých vůdců. Nezbytnou součástí oslav 1. máje byly inovované alegorické vozy, a také jejich skromnější verze, malované transparenty. Výrazně stylizované kresby navrhoval pro prvomájové průvody stálý spolupracovník Dikobrazu Bohumil Štěpán. Jeho "májovky" měly být překresleny, nalepeny na karton, připevněny na tyče (občas v podobě dikobrazího ostnu) a neseny v prvomájovém průvodu na výstrahu všem cizáckým paličům míru i domácím škůdcům.

 

Bohumil Štěpán navrhoval "májovky" až do konce padesátých let; později jeho výrazné satiricko-agitační kinetické transparenty začaly ustupovat nudným standardizovaným mávátkům z krepového papíru.

 

Dikobraz májovým průvodům. Návrhy vytvořil Bohumil Štěpán, který se "snažil o kresby co nejvýraznější a přitom hodně jednoduché". Dikobraz 6/1952.

 

"Bulači a lajdáci / pomáhají reakci." Dikobraz 6/1952.

 

Ještě ve druhé polovině padesátých let však na vlnách lidských řek, proudících prvního května ulicemi českých a slovenských měst, pluly bizarní karikatury prvorepublikových, západoevropských i amerických politiků (zvláštní pozornosti se na počátku padesátých let těšili poúnoroví emigranti nebo tehdejší prezident USA Harry Truman), odpudivě otylí kulaci — křečci a škůdci socialistické vesnice, antropomorfizované překážky na cestě k příštímu blahobytu (odporně nosaté zmetky, které produkovali alkoholu propadlí fluktuanti) i symboly lepších zítřků — koláče s úsměvem přes povidlový obličejík.

 

"Truman skončí zajisté / stejně jako nacisté." Dikobraz 6/1952.

 

"Májovky" Bohumila Štěpána k průvodu roku 1953. Dikobraz 16/1953.

 

 

"Kdo rád slyší kachní kviky / Pustí si Hlas Ameriky." Dikobraz 16/1953. "Kdo z vás je ta duše hloupá / Kterou kachna za nos houpá?" (Kachní hlava, upevněná k tyči gumičkou, se měla při chůzi pohybovat). Dikobraz 16/1954.

 

"Májovky" Bohumila Štěpána k průvodu roku 1954. Dikobraz 16/1954.

 

"Petr Zenkl, mistr triků / chce k nám vjet na tomhle býku." Dikobraz 16/1954.

 

"Kde se daří JZD / boháčům se nevede." Dikobraz 16/1953. "Vysvětlení je tu prosté: / kde se dělá, tam to roste." Dikobraz 15/1956.

 

Ve druhé polovině padesátých let uvolnily karikatury západoevropských a amerických politiků na "májovkách" místo novému žánru "konstruktivní satiry" a tepání domácích nešvarů. Terčem kritiky se stal anonymní byrokrat. "Výměr, výnos, formulář, / různý název, stejná tvář." Dikobraz 15/1956.

 

Oboustranná "májovka" ukazující přímou úměru mezi množstvím kukuřice a velikostí jitrnic. Dikobraz, 1959.

 

"Pionýr", "kvóta" i "šrot", všechna ta slova patří tesat na nástěnku nebo na transparent... ale společně ve sloganu: "Pionýre, zvyš si kvótu / ať jsou vyšší haldy šrotu!" se zdají nabádat děti k sabotážím průmyslové výroby. Dikobraz, 1959.

 

Májovka s animovanou přilbou příslušníka Spojených národů. Jakmile se sklopí helma ovládaná motouzem, objeví se za ospalou tváří a olivovou ratolestí ďábel fašizmu. Dikobraz, 1959.